PROJEKTY
NA
FAMO
ZPRÁVY Z PRAXÍ A STÁŽÍ
INFORMACE O STÁŽÍCH, PRAXE, STUDENTSKÉ PRÁCE A FILMY ...
PROJEKTY
NA
FAMO
Projekt Teorie a praxe ve filmové tvorbě je realizován přímo na Filmové Akademii Miroslava Ondříčka v Písku a to ve třech rovinách - odborné praxe pro studenty, odborné stáže akademiků a otevřená elektronická platforma. Jejich společným prvkem je rozdělení tvorby audiovizuálního díla do šesti témat - Scenáristika a dramaturgie, Dokument a publicistika, Filmová a TV reklama, Postprodukční technologie, Hudba a audiovizuální dílo, produkce. V sekci Příklady dobré praxe najdete informace o oborech, studentské práce, termíny kolokvií a pracovních schůzek, příspěvky lektorů, témata prací a další.
V rámci projektu budou realizovány celkem dvě konference. Úvodní celodenní konference a závěrečná konference za účasti zahraničních expertů. Úvodní celodenní konferenci projektu připraví hlavní odborný garant ve spolupráci se zástupci partnera. Hlavní tématem vstupní konference bude “Jak operativně reagovat v rámci výuky na nové trendy a požadavky v praxi”.
Hlavním posláním zahajovací i závěrečné konference je popis a shrnutí práce celého projektu. Zejména jeho přínosu a reálné aplikovatelnosti na filmovou praxi.
Zveme Vás na "ZAHAJOVACÍ KONFERENCI" projektu "Propojení teorie a praxe ve filmu"
KDY: 25. Listopadu 2011 v 10:30 hodin
KDE: v prostorách Filmové akademie M.O. v Písku o.p.s.
PROGRAM:
INFORMAČNÍ PLAKÁT (formát PDF)
Nabízíme Vám ke stažení prezentaci celé konference - stahujte ji >>zde<<
Nabízíme Vám ke stažení informační materiál ze zahajovací konference - stahujte jej >>zde<<
Zveme Vás na "ZÁVĚREČNOU KONFERENCI" projektu "Propojení teorie a praxe ve filmu"
KDY: 11. února 2014 v 10:00 hodin
KDE: v prostorách Filmové akademie M.O. v Písku o.p.s.
PROGRAM:
> POZVÁNKA NA KONFERENCI (formát PDF)
Nabízíme Vám ke stažení prezentaci celé konference - stahujte ji >>zde<<
Scénárista:
Scénář je literární dílo určené k dalšímu zpracování (sehrání) v divadle či
filmu.
Ve scénáři jsou všechny informace nutné k realizaci díla ( popis toho, co
při dialogu (či monologu) postava dělá, jaká hraje hudba atd., ale i co
postava říká).
Dále pro potřeby filmu existuje také technický scénář, ve kterém jsou kromě
těchto informací použity také informace o umístění kamery a jak má kamera
postavy zabírat. Z technického scénáře pak skriptka vyškrtává natočené scény
a doplňuje dodatečné informace jako oblečení herců a osvětlení.
Dramaturg:
Dramaturg je pracovník zabývající se přípravnou uměleckou činností zvanou
dramaturgie.
Jedná se o literárního či hudebního odborníka, pracovníka v divadle, rozhlasu,
televizi apod., který je pověřen výběrem a sestavováním repertoáru. Repertoár
bývá dramaturgy sestavován často s velkým časovým předstihem leckdy i na mnoho
let dopředu.
Ve filmu se jedná o odpovědného pracovníka za literární přípravu filmu a
sestavení dramaturgického plánu.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
7. března 2017
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Selma Ročková je produkční, spolupracovala např. na úvodním filmu Policie Modrava či jako asistentka režie např. na snímku Václav.
V závěrečné části kolokvia se paní Selma Ročková krátce věnovala i jeho herecké a textařské profesi ...
18. října 2016
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Pavlína Coufalová je dramaturgyně, pracovala např. na prvním českém celovečerním 3D filmu V peřině.
Kolokvium bylo velmi poutavé, neboť žánr westernu je stále oblíbený ...
17. října 2015
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Andrzej Wolf je polský filmový a televizní režisér a kameraman, spolupracoval s mnoha uznávanými režiséry (např. Andrzej Wajda), učí na Filmové škole ve Varšavě.
Jeho kolokvium se zabývalo scenáristikou dokumentární tvorby, konkrétně filmu Andrzeje Wolfa Irena Sendler, který pojednává o polské hrdince, zachránivší asi 2 500 židovských dětí ...
17. února 2015
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Jeremy Willis je britský scenárista a mediální odborník. Kolokvium se týkalo úvodní práce scenáristy, ještě před tím, než začne psát scénář, a to především otázky, kde brát inspiraci.
Bylo zmíněno několik inspiračních zdrojů, v první řadě jsou to lidé samotní - náhodně potkaní, neznámí nebo již známí, příp. veřejně známí, kteří inspirují svým charakterem, osobností, svým jednáním, pro ně typickou mluvou, životním stylem...
15. května 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Pan Marek Epstein se soustředil na práci dramaturga při úpravě scénáře, zmínil hlavní výtky dramaturgů vůči scenáristům.
Scénář se nejlépe, a proto nejčastěji tvoří ve dvou, kde tím druhým bývá dramaturg, spoluscenárista, režisér, příp. producent...
>> Celá přednáška pana Epsteina v PDF
Paní Jana Hádková se ve svém příspěvku zaměřila na výběr pořadů v České televizi od jejího vzniku po současnost, jejich zaměření a účel.
Televize může znamenat pro vývoj jedince pozitivní přínos – předkládá dětem témata, o kterých si mohou v kolektivu povídat, což jim dává potenciální možnost se v kolektivu lépe prosadit a uplatnit, a nabízí jim mnohé další prvky, které jim pomáhají v jejich socializaci...
>> Celá přednáška paní Hádkové v PDF
Paní Makrzanowska se ve svém příspěvku zabývala procesem vzniku filmového díla převedením literárního nebo divadelního, příp. rozhlasového díla.
Převádění románů do dramatické a divadelní formy je věc již velmi stará a jaksi přirozená, vychází z lidské touhy vidět na vlastní oči románové postavy a jejich příběhy...
22. června 2012 v 10:00 hodin
učebna B4 FAMO Písek + školní kino
Program:
1. zahájení – o projektu: „Propojení teorie a praxe ve filmové tvorbě“
2. Karel Čabrádek - scénárista, „Psát do šuplíku nelze, edukativní
pořady v kurzu ”
3. Mgr. Pavel Kubant – režisér, scenárista, filmový grafik, „ Scénář a
scenografie, postprodukční technologie“
4. Přestávka na občerstvení
5. Eliška Sekavová - scenáristka ČT, „ Společná diskuse na téma scénář a
jeho dramaturgie z pohledu jeho produkce ”
6. Vyhlášení studentských témat:
A. Navrhněte
dramaturgii krátkometrážního edukativního seriálu na téma: ekologie,
obnovitelné zdroje
B. Napište
scénář krátkometrážního edukativního pořadu na téma: ekologie,
elektromobily
7. Závěr – cca 15:00 hod.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
V příspěvku v rámci kolokvia „Jak ze scénáře vznikne prodejný film“ se zaměřil na práci kameramana, na jeho úlohu při vzniku audiovizuálního díla..
Na rozpočet díla má vliv nejen obraz, snímaný kameramanem, ale v první řadě kameraman sám – svými schopnostmi a svou cenou. V Americe je častý systém, kdy je kameraman specializován na daný žánr či téma, které dokonale ovládá a celý život pracuje v podobném duchu...
>> Celá přednáška pana Urbana v PDF
Při své prezentaci, která byla povzbuzením hlavně pro studenty scenáristiky, vycházel pan Karel Čabrádek z vlastní zkušenosti. Sám původně psal krátké povídky do šuplíku, později se osmělil je dát k přečtení režiséru Karlu Kachyňovi, kterému se líbily.
Jednou z možností je otevřít si svůj vlastní blog a doufat, že si ho někdo povšimne. Blog je možné otevřít v rámci nějakých novin či free portálů, v tom případě bude k dispozici portál třetí generace, který nebude zrovna originální, což není nejlepší možnosti se zviditelnit...
>> Celá přednáška pana Čabrádka v PDF
Mgr. Pavel Kubant se ve svém příspěvku zaměřil na postprodukční technologii a její využití podle potřeb scénáře a scénografa.
Filmový záběr bývá v současnosti většinou v digitálním formátu, což velmi usnadňuje přehazování scén a jejich výběr, v této fázi se používá elektronika s využitím digitální techniky, např. on-line střižny firmy Quantel řady Editbox. Ty nabízejí on-line kapacitu dvou hodin videa bez komprese (ITU R 601) v pěti vrstvách ...
Publicistika (lat. publicus = veřejný, obecní) je označení typu
žurnalistické tvorby a výsledku takovéto tvorby, která je zaměřena na
veřejnost a určena k publikování. Na rozdíl od zpravodajství obsahuje kromě
informací také autorův subjektivní názor na některé aktuální téma.
Publicistika užívá analýzy, hodnocení, subjektivních postojů i
přesvědčovacích prostředků (prvky emotivní).
Publicista je člověk, který aktivně provádí publicistiku, tj. vyjadřuje se k
různým, často aktuálním, tématům, především hospodářským, politickým,
sociálním, či kulturním v novinách, ale i v televizi, rozhlase, filmu či na
Internetu.
Dokumentární film (dokument) je druh filmu, jehož hlavním cílem je
zprostředkování a dokumentace skutečnosti. Snímáním reality se vymezuje oproti
filmu hranému. Užívá specifických technik natáčení – snímání volnou kamerou z
ruky, skrytou kamerou, kontaktního snímání zvuku, improvizované reakce na
probíhající událost.
Dokumenty se někdy stávají nástrojem propagandy či manipulace, někdy jsou naopak
důležitým svědectvím, manifestem, či druhem investigativní práce.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
27. listopadu 2015
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Joshua Faudem je americko-izraelský dokumentarista, režisér a producent. Natočil řadu dokumentů a televizních pořadů v Izraeli, Evropě a Americe. Jeho filmy odhalují a konfrontují různé aspekty kulturního napětí v Izraeli a strategie, které místní obyvatelé používají k vyrovnání se s nimi.
Dokumentární styl direct cinema (ve Francii cinéma-vérité), je tvořen jasnými principy - žádné zasahování do situací, žádné otázky a žádná interview, žádná světla, jen prosté zaznamenávání skutečnosti. Od toho také název cinéma-vérité, tedy kino-pravda...
11. února 2014 v 10:00 hod.
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Carol Poole ve svém příspěvku zabývala problematikou prezentace událostí vycházející z reálné situace v porovnání se světem fikce.
Na profesionální publicistiku by se měly vztahovat novinářské normy a hodnoty jako pravda a soulad profesionálních praktik a pracovních zásad, aby byla zajištěna ucelenost a veřejnost věděla, co může očekávat....
>> Celá přednáška paní Poole v PDF
Luis Antonio Riestra ve svém příspěvku seznámil studenty s prací kamerového oddělení na natáčení, popsal činnost na jednotlivých pozicích.
Na velké většině natáčení jsou lidé rozděleni do několika oddělení (departmentů). Jako je kamera, kostýmy, masky (make-up), výprava, produkce, grip, světla, ale také lokační, zázemí (base), catering a mnoho dalších. Každý department má své specifické povinnosti a svého vedoucího pracovníka....
>> Celá přednáška pana Riestra v PDF
Ve svém příspěvku se zabývala tvorbou dokumentu, upozornila na rozdílnost od zpravodajství a zmínila hlavní stavební prvky dokumentu.
V prvé řadě bychom si měli uvědomit, proč chceme dokument točit, přesně si stanovit cíl, co chceme dokumentem sdělit. Zda jde například o to popsat historickou událost spíše faktograficky nebo vyjádřit pocity a emoce respondentů, kteří danou událost prožili...
>> Celá přednáška paní Vrbové v PDF
Pan Ondříček se ve svém příspěvku podělil o své zkušenosti z práce kameramana, zmínil důležité milníky jeho kariéry spočívající v různých inovativních postupech.
Učil se při práci od jiných kameramanů a režisérů. Naučil se vše dlouhodobě promýšlet a rozhodně nezastával spontánní rozhodnutí. Pochytil potřebu vše od začátku rozzáběrovat. Natáčení s režisérem Vláčilem ovlivnilo jeho smysl pro obrazovou koncepci...
12. listopadu 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Gerhard Gruber ve svém příspěvku nejdříve pohovořil o němých filmech, po té se zaměřil na expresionismus a na film Kabinet dr. Caligariho, na závěr tento film doprovodil svou hrou na klavír.
Film Kabinet dr. Caligariho je považován za jeden z nejlepších hororů z doby němého filmu. Byl natočen v roce 1920 ve stylu německého expresionismu. Pět let po 1. světové válce bylo v německé němé filmové tvorbě nejplodnějších...
>> Celá přednáška pana Grubera v PDF
Jana Hádková se ve svém příspěvku zabývala pohledem na etické principy a v podstatě nepsaná pravidla při tvorbě dokumentárních filmů. Vycházela při tom z trojjediného vztahového modelu autor, objekt (či subjekt) a divák a z osobní zkušenosti..
Ve své podstatě etika nemá žádný teoretický základ, pouze se stává sama předmětem teoretického a filozofického bádání a reflexe. Všechny teorie týkající se etiky a jejího zkoumání mají jedno východisko, jímž je staré Desatero...
>> Celá přednáška paní Hádkové v PDF
Jeho příspěvek na kolokviu se zaměřil na tvůrce techniky 3D zvuku a na její použití v praxi.
První technologií 3D zvuku byl Channel Surround Sound, který představil Tomlinson Holman v r. 1987 v konfiguraci 10.2. Zavedl dva reproduktory ve výšce šikmo vpravo a vlevo, použil osm kanálů v horizontální rovině...
>> Celá přednáška pana Jaroše v PDF
Jeho příspěvek na kolokviu Dokument a publicistika II byl zaměřen na význam obrazu v dějinách lidstva, změny v jeho vyjádření, vnímaní.
Za obraz je obecně považováno jakékoli grafické vyjádření zpravidla ve dvou rozměrech. Nové technologie nám umožňují vnímání i obrazu prostorového...
10. října 2012
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Josef Klíma se v tomto kolokviu soustředil zejména na přípravu výroby dokumentu. Jako mnoholetý novinář a tvůrce investigativních televizních pořadů má velké zkušenosti právě s výrobou scénářů a získávání podkladů pro tyto dokumenty. Pro studenty bylo velké překvapení zjištění, kolik hodin denně Josef Klíma věnuje získávání informaci a psaní scénářů ...
4. října a 7.října 2012
FAMO Písek a kavárna u Vavřiny, Písek
Program:
1. zahájení 4.10.2012 v 9:00 hod. učebna A1- Klásek, Boštička - o projektu:
„Propojení teorie a praxe ve filmové tvorbě“
2. 4.10.2012 v 9:30 hod. učebna A1 – J. Klíma – „Současná publicistika a
kauzy v ČR“
3. 4.10.2012 v 17:00 hod. kavárna u Vavřiny P. Skála – „Videoart“
4. 4.10.2012 v 18 hod. kavárna u Vavřiny M. Kozelka – „Umění ve veřejných
prostorách“
5. 7.10.2012 ve 14 hod. kavárna u Vavřiny N. Gray – dokumentarista BBC – „How
to do“
6. 7.10.2012 v 17:00 hod. kavárna u Vavřiny M. Josephy – „Cestopisný
dokument – Mozambik“
7. Závěr – cca 19:00 hod.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
Pan Klíma bohužel nemohl pro nemoc vstoupit v termínu 4. a 7. října 2012. Z tohoto důvodu byl zvolen náhradní termín pro jeho přednášku.
Nick Gray je producent a režisér především dokumentárních filmů, pracoval např. pro BBC nebo National Geographic.
Pan Nick Gray uvedl, že žádné audiovizuální dílo není nikdy zcela objektivní. Vždy je ovlivněno názorem autora, výběrem materiálu, může být ovlivněno i objednavatelem díla. Nejméně ovlivněná bývá první verze díla. Čím více se autor snaží něco doplnit, vylepšit, tím více subjektivních prvků se do něj dostává. ...
>> Celá přednáška pana Graye v PDF
Pan Michal Josephy je antropolog a cestopisný reportér, na kolokviu se zabýval tvorbou dokumentu a prezentoval i své zkušenosti z natáčení pro UNICEF v Mosambiku.
U fikčního filmu se příběh píše před natáčením. V dokumentech příběh vzniká při střihu. Před natáčením není jasné, jaké události, témata, nápady či názory ve filmu budou. Přesto na začátku by mělo být určené téma, tj. co chce autor říct, jak to chce zobrazit (námět díla) a proč (explikace). Nejdříve je třeba téma promyslet, shromáždit dostupné informace ...
Reklama je jakákoliv placená i neplacená forma propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky mající za cíl především zvýšení prodeje. Reklama může být televizní, novinová, internetová, rozhlasová, plakátová nebo jiná. Reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií“.
TV reklama je forma reklamy, která je uveřejňována prostřednictvím televize.
Většinou je ve formě krátkých - typicky 30 sekundových spotů, které propagují
určitý výrobek, či službu.
Méně často a v širším významu může mít reklama i jinou podobu, například delších
pořadů (ty však mají jiné označení – teleshopping). Může být i součástí filmů a
seriálů (product placement).
Televizní reklama zabírá v průměru necelou polovinu ze všech investic do
reklamy, směřujících do médií (druhá polovina je rozdělena mezi tisk,
internetovou a outdoorovou reklamu).
Protože televizní reklama je schopna jednorázově zasáhnout desetitisíce až
miliony (v jiných zemích až desítky milionů) diváků, je věnováno velké úsilí
tomu, aby reklamy byly bezchybné a co nejdokonalejší. Spoty tak bývají velmi
nákladné a pořízení vysílacího času pro jednotlivé výrobce zboží i služeb není
levnou záležitostí. V prostředí Česka se cena 30sekundového spotu před těmi
nejsledovanějšími programy pohybují až ve statisících korun.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
2. října 2018
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Vlad Lanné je ruský režisér, natáčel reklamy, krátké i celovečerní snímky.
Na svém kolokviu se se studenty podělil o zkušenosti za léta praxe. V práci s hercem se lze naučit základní principy, ale pokaždé jde o individuální přístup, o spolupráci dvou osobností. Je na režisérovi ...
19. března 2018
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Josef Kortán je programátor a počítačový grafik, zabývá se grafikou počítačových her a videomappingem.
Videomapping je novým směrem v oblasti vizuálního umění, jeho podstatou jsou projekce na trojrozměrné předměty, v současnosti díky výkonnosti projektorů a hardwaru i na různé typy objektů...
31. října 2017
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Jeremy Willis je britský scenárista a mediální odborník. Jeho kolokvium se zabývalo vývojem v propagaci filmů.
Tradičními formáty jsou filmový plakát a filmový trailer, které lze označit také za základní a nejúčinnější způsoby reklamy. Trailer musí během asi 2 minut (ve verzi po televizi asi 40 sekund) přesvědčit diváky, aby šli do kina. Proto je zásadně lepší než samotný film...
16. prosince 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Paní Małgorzata Przedpełska-Bieniek ve svém příspěvku představila práci na zvuku v několika polských filmech, na kterých spolupracovala.
Ve filmu Tancerze (Tanečníci) postsynchrony dialogů spočívají v nahrávání do již hotového obrazu se vzdálenou podporou, tedy zvuku nahraného během natáčení. Důvodem nových nahrávek zvuku může být nevhodná dikce...
>> Celá přednáška paní Przedpełska-Bieniek v PDF
Pan Tolar ve svém příspěvku hovořil o postprodukci, jak probíhá ve společnosti Disk Systems, s.r.o..
Mezi základní postprodukční činnosti patří klíčování, tedy filtrování greenscreenu. Na natáčení greenscreenu se váží jistá pravidla, při jejich splnění je práce snadná. Plocha pozadí musí být rovná, celistvá a rovnoměrně vysvícená...
>> Celá přednáška pana Tolara v PDF
Příspěvek Ing. Krkavce se týkal jedné z forem marketingu, kterou je video.
Video je v rámci propagace produktu nebo služby stále častější a pomáhá firmám k lepšímu prodeji. Důvodem jsou mimo jiné průzkumy, které prokazují jeho účelnost. Pro lidi je nejpřesvědčivější, když informace o produktu získají formou videa...
>> Celá přednáška pana Krkavce v PDF
Pan Paleček svůj příspěvek zaměřil na vznik reklamních spotů od úplného začátku, od nápadu až po předání hotového spotu k vysílání.
Smlouvu klient podepisuje s reklamní agenturou, ta nese odpovědnost, zaštiťuje všechny umělce, podílející se na tvorbě reklamy. Obecně lze říct, že na reklamy je málo času, obvykle cca 3 měsíce, z čehož na natáčení a postprodukci zbývají asi 2 týdny...
ve čtvrtek 22. března 2012 v 10:00 hodin
v Praze - sál č.1 hotelu ADEBA (Pernerova 16, 18000 Praha)
Program:
1. zahájení – o projektu:
„Propojení teorie a praxe ve filmové tvorbě“
2. Eda Kauba, Daniel Večeřa - zapojení do projektu, spot pro KB
3. ADC – E. Kauba – o reklamě, stav trendy
4. Přestávka na občerstvení
5. PIERRE ODENDAAL – jak zaujmout mladé reklamou
6. FAMO - F.A.Brabec
7. Závěr – cca 15:00 hod.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
Art Directos Club Czech Republic (ADC) je profesní sdružení reklamních společností, zabývajících se zejména televizní a filmovou reklamou. ADC Czech Republic je součástí celosvětového profesního sdružení Art Directos Club. Pan Eda Kauba je prezidentem společnosti působící v České republice a zároveň členem vedení celosvětové centrály.
Při kolokviu na výše zmíněné téma byl kladen důraz na to, jak nově a moderně oslovit reklamou možné potencionální zákazníky. Jako příklad správně a dobře vedené reklamní kampaně, byly uvedeny spoty, které byly vyrobeny pro Komerční banku ...
>> Celá přednáška pana Kauba v PDF
Společnost KODAK jako světová a nadnárodní společnost, vyrábějící filmovou surovinu a vlastnící velké množství patentů k digitalizaci audiovizuálních děl a i vlastního natáčení pořadů přímo v digitální verzi, se stala partnerem a garantem projektu Evropské unie „Propojení teorie s praxí“, do kterého se zapojila Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku. Právě díky tomu, že KODAK vyrábí filmovou surovinu, kterou používají přední světoví výrobci reklamních spotů a reklamních kampaní, má největší přehled o trendech v těchto reklamách.
Při tomto kolokviu se zástupce společnosti KODAK soustředil zejména na výrobu reklamy v České republice. Kolokvium probíhalo vlastně ve dvou částech. Napřed se promítl spot jednoho z našich neúspěšnějších režisérů reklam a následně se rozproudila debata o stylu a účinnosti promítnuté reklamy ...
>> Celá přednáška pana Večeři v PDF
Pan Pierre Odendaal, pocházející z Jihoafrické republiky, je v současné době jedním ze světově nejuznávanějších režisérů reklam. Působil v mnoha zemích světa, pracoval pro známé značky jako Louis Vuitton, IBM, Ford.
Již na začátku kolokvia bylo vidět, že Pierre Odendaal je člověk, který ihned dokáže zaujmout, a to obzvláště mladou generaci. Celým kolokviem se tedy jako zlatá nit vedla jeho schopnost vtipnými glosami navazovat na jednotlivé problémy výroby spotu. Na jednotlivých ukázkách ze světové produkce byly ukázány veškeré klady a zápory současné tvorby ...
>> Celá přednáška pana Odendaala v PDF
Kameraman, režisér a zároveň pedagog F. A. Brabec začínal právě jako kameraman reklam. Následně se vypracoval nejen do pozice kameramana celovečerních filmů, ale zároveň i režiséra velmi úspěšných uměleckých audiovizuálních děl, jako jsou např. Máj a Kytice.
V 90. letech se soustředila výroba reklamních spotů zejména na reálné záběry díky malému množství digitálních efektů, které v té době byly víceméně vzácností. Přednášející zdůraznil nutnost naprosté profesionality, kterou celý štáb realizující reklamu, musel prokazovat. Vše muselo být tehdy vymyšleno do posledních detailů, protože možnosti postprodukce byly velmi omezené. ...
Rozhodující část procesu filmové výroby začíná, jakmile skončí natáčení a začne filmová fáze postprodukce. Tisíce filmových obrazů musí být sestaveno v pořadí, které vypráví příběh, a scény mohou být zkráceny nebo zpřeházeny tak, aby hotový produkt odrážel režisérovu vizi. Celý tento proces lze rozdělit do několika „činností“.
Střih - většina filmů se natáčí zpřeházeně a tak „prací střihače“ při
natáčení je začít sestavovat kusy filmu v pořadí, v jakém budou ve finální
verzi. Filmový záběr může být přetočen na videozáznam nebo do digitálního
formátu (dnes již nejčastěji), aby se usnadnilo přehazování nebo výběr, tato
etapa se nazývá montáž. Dnes se však většina filmového střihu provádí
elektronicky s využitím digitální techniky. Filmy se přetočí do digitálního
formátu a jsou překódovány do počítače; to střihači umožňuje editovat scény na
monitoru.
Střihač provádí mnoho různých etap střihu, aby docílil konečného uspořádání
záběrů, jež pak vytvoří hotový film. Nejprve pracuje s režisérem, aby zdokonalil
montáž všech různých úseků filmu do podoby hrubého sestřihu, což je první plně
sestříhaná pracovní kopie. Součástí je i soundtrack daného filmu. Jednotlivé
záběry však v tomto stadiu nejsou ještě kompletně určeny. V této verzi filmu
převládá vize režiséra a říká se jí režisérský sestřih.
Během postprodukce spolupracují hlavní kameraman a režisér a dohlížejí na
načasování první kopie. K pracovním úkolům v této fázi patří korekce vyváženosti
barvy. Po opakovaných konzultacích s režisérem střihač sestaví záběry s
vizuálními efekty konečné verze. Její délka musí být taková, jakou určili
režisér, střihač a producent.
Originální negativ se pak sestříhá s použitím konečného sestřihu jako vodítka.
Zvuk - Na vytvoření zvukového filmu se podílejí čtyři etapy postprodukce. K těm
patří dialogy a zvukové efekty, zkomponovaná hudba, zvuková mixáž a její
převedení na filmový negativ.
Nejprve spolupracuje mistr zvuku s režisérem a střihačem při nahrávání ústřední
melodie a ostatní hudby. Poté jsou vytvořeny další potřebné zvuky, případně se
převezmou ze zvukové banky v hudební knihovně. Skladatel se využívá v případě,
že film vyžaduje původní hudbu. Mistr zvuku pak sestříhá hudební záznam tak, aby
vyhovoval filmu (u již existující hudby, na niž se vztahují autorská práva,
vyřizují manažeři autorů poplatky za její využití ve filmu). Nahrávací technik
pak spolupracuje s režisérem při mixáži stop s různými zvuky. Verze získaná po
konečném mixu se pak převede na originální negativ. Zvuk k filmu se nahrává
digitálním systémem a reprodukuje se jako optický soundtrack.
Distribuční kopie - Po výrobě originálního negativu se provádí testování barev.
Jakmile jsou dokončeny všechny fáze filmu, následuje zkušební promítání; podle
reakce diváků se pak provedou závěrečné střihy. Po finalizaci originálního
negativu se z něj vyrobí základní kopie. Z nich se pak vytvoří duplikáty, jež
slouží jako distribuční kopie.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
29. listopadu 2018
FAMO Písek
Pavel NIchtburger je skladatel, hudební a zvukový odborník. Jeho kolokvium se zabývalo vytvářením zvukových kompozic.
Tématem byl především nejběžnější audiosoftware Pro tools, oblíbený pro svoji intuitivnost, stabilnost a kompatibilitu s obrazovými softwary. Zvukové procesory spadají do fáze zpracování zvuku ...
4. listopadu 2014
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Marek Opatrný je filmový střihač, z poslední tvorby je třeba určitě zmínit seriál České televize Případy 1. oddělení. Jeho kolokvium se soustředilo na denní práci střihače, tzv. dailies.
Pan Opatrný popsal studentům celý pracovní proces, od vyvolání digitálního negativu do videa, přes korekce, synchronizace zvuku, popis záběrů po vypálení informací souvisejícími se záběry...
18. prosince 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Vladimír Bobenič se ve svém příspěvku zabýval postprodukcí obrazu v programu Adobe After Effects, popsal ji konkrétním případě filmu Remote Control.
Postprodukce začíná hrubým střihem. Jedná se o přibližnou dějovou kompozici filmu. Jeho pomocí se zjistí případné nedostatky, určí se přetáčení scén. Je-li hrubý střih v pořádku, nastává postprodukce jednotlivých záběrů...
>> Celá přednáška pana Bobeniče v PDF
Antonín Daňhel ve svém příspěvku na kolokviu zmínil milníky, tváře, obsah a formy kameramanské tvorby, především dokumentární a zpravodajské.
V 50. letech 20. století teprve začínala vysílat televize. Lidé chodili do kina, chodili včas, aby viděli svůj oblíbený týdeník...
>> Celá přednáška pana Daňhela v PDF
Petr Morávek ve svém příspěvku pohovořil o struktuře České televize před a po roce 2002.
Organizační struktura České televize prošla od roku 1989 celou řadou proměn, v roce 2002 došlo k přechodu od producentského k redakčnímu systému práce...
>> Celá přednáška pana Morávka v PDF
Karel Jaroš se ve svém příspěvku zaměřil tentokrát na jiné odvětví práce zvukařů, než je film, a to na zvuky používané v počítačových hrách.
Vliv herní hudby a zvuků na hráče by se dal popsat jako spouštěč pocitu jistoty či nejistoty. Pokud je hráč pohybově aktivní, dává mu zvuk zpětnou vazbu jistoty „ano, jdu“; pokud je hráč nečinný a zvuk se objeví bez zjevné interakční souvislosti, vzbudí u hráče nejistotu a otázku „proč?“...
ve středu 15. února 2012 v 16:00 hodin
v prostorech filmové akademie - Lipová Alej, Písek.
Přednášejícími jsou kameraman Jiří Šimůnek a trikový kameraman Boris Masník z největšího postprodukčního studia v ČR, držitele ceny EMMY z roku 2003.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
Ve svém příspěvku na kolokviu se zaměřil na klasické trikové technologie.
Z klasických technologií, které přešly do digitální podoby, si svoji původní podobu zachovalo jenom málo z nich. Zůstaly ty, které mají atributy velice těžko nahraditelné syntetickou digitální technologií. Jsou to především miniatury, jejich animace a animatronika...
ve středu 1. února 2012 v 16:00 hodin
v prostorech filmové akademie - Lipová Alej, Písek.
Hlavním přednášejícím je Ing. Ivo Marák z UPP - Universal Productions Partner - největší postprodukční studio v ČR, držitel ceny EMMY z roku 2003. O své zkušenosti se podělí Ing. Peter Csordáš, ředitel Slovenského filmového archivu.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
Ve svém příspěvku pan Marák hovořil o způsobu digitalizace obrazu a zvuku.
Cílem archivu je zachovat kulturní filmové dědictví na dobu alespoň sto let. Zhruba takovou minimální životnost má originální negativ nahrávky. Negativ bývá po stránce rozlišení nejkvalitnější, mívá lepší fotografickou kvalitu...
>> Celá přednáška pana Maráka v PDF
Ve svém příspěvku se zabýval procesem digitalizace černobílých negativů.
Při vzorkování spojité obrazové funkce musíme určit interval vzorkování, neboli vzdálenost mezi nejbližšími vzorkovacími body v obraze. Vzorkovací frekvence musí být alespoň dvakrát větší než nejvyšší frekvence ve vzorkovaném signálu. To znamená, že nejmenší detail musí být dvakrát větší než vzorkovací interval...
Seznámení se všemi klasickými i nově vznikajícími způsoby a technologiemi
záznamu a zprac. filmového a televizního obrazu, zvuku ve filmu, televizi (všech
formátů a žánrů), v rozhlase a divadle.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
- následné opakované krátkodobé praxe ve studiích společnosti
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
25. dubna 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Pan Karel Jaroš se zaměřil na výhody a nevýhody použití analogového a digitálního zvuku.
K analogovým nosičům má mnoho lidí určitý citový vztah. Analogový zvuk takovému posluchači umožňuje silnější prožitek, bez ohledu na kvalitu zvuku. Digitální signál má při bližším zkoumání mnoho problémů při praktické realizaci, a nebývají vyřešeny ani u většiny strojů nad 50 000 Kč. Laiky popisovaná zubatost digitálu nevadí uchu, ale hlavně zesilovači, a to hodně...
>> Celá přednáška pana Jaroše v PDF
Pan Jiří Zobač přednesl svůj příspěvek týkající se vzniku hudby k filmu Marketa Lazarová.
V polovině šedesátých let dokončil František Vláčil technický scénář i s několika poznámkami, jak by si představoval filmovou hudbu. Uváděl jména konkrétních skladeb, které nebyly použity ve filmu, ale pro skladatele Zdeňka Lišku byly vodítkem, jak si režisér představuje atmosféru daných pasáží...
>> Celá přednáška pana Zobače v PDF
Claudio Niubo je původně španělský filmový režisér a herec, který studoval v 60. letech 20.století v Praze. Později se věnoval různým filmovým profesím. V současné době je pracovníkem španělského Ministerstva kultury. Ve svém příspěvku se Claudio Niubo zaměřil na specifické téma estetické stránky filmové hudby. Jeho příspěvek ke kolokviu byl přednesen v angličtině, se simultánním překladem. Na základě písemných podkladů od Clasido Niubo, byl pořízen překlad výtažku z jeho příspěvku:
„Byl to super film, ale ten zvuk byl příšerný. Kdybych se na to koukal doma, měl bych v ruce zvukový ovladač a neustále bych si tlumil nebo přidával zvuk. Pak bych si to teprve užil.“ To byla část dialogu, kterou jsem vyslechnul při odchodu z kina, po premiéře jednoho filmu. To mne vedlo k myšlence, proč si jinak profesionálně zdatní tvůrci filmu, nedokáží poradit s tímto celkem logickým požadavkem filmového diváka ...
12. listopadu 2012
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Zdeňka Krejčová je malířka, ilustrátorka a výtvarnice animovaného filmu, Věnuje se ilustrátorské činnosti, především pohádkových a dětských knih. Spolupracuje s animovaným filmem, především jako výtvarnice na večerníčcích, např.: Pasáček Asaf, O Kořínkovi, Cesta tří králů, Sv. Pavel, Malý král a také na filmu Sněhová královna.
Ve svém příspěvku seznámila studenty s principy kreslené animace, zmínila i svoje zkušenosti. U kreslené animace záleží pouze na tom, jak je nakreslená. Limitem u kreslené animace je pouze sám tvůrce, který animaci tvoří....
>> Celá přednáška paní Krejčové v PDF
Pan Zbyněk Matějů patří mezi renomované a vyhledávané autory hudby, a to nejen ve filmu, ale hlavně v divadlech. Sám byl v průběhu své profesionální kariéry pedagogem na významných školách, a to včetně zahraničí (konzervatoř v Chinon a universita v Tours). Sám navíc vedl prestižní hudební těleso, a to Filharmonii Brno.
Bylo velmi zajímavé a působivé sledovat jeho přednášku, která byla vztažena hlavně k filmové tvorbě, a to zejména k animaci. Jeho spolupráce s panem Švankmajerem na filmu Lekce Faust byla i jakousi zlatou nití, která protkala celou přednášku...
>> Celá přednáška pana Matějů v PDF
Jaromír Gál v rámci kolokvia nabídl studentům svůj pohled na tvorbu hudby, zvuku pro animovaný film, v čem jsou jeho specifika oproti jiným filmům.
Mluvené slovo disponuje spektrem výrazových prvků nevyjádřitelných psaným projevem, kterému chybí kupříkladu melodika, tempo, dynamika, akcent či pauzy. Animovaný film se díky svým obrazovým možnostem častokrát snaží vyhnout reálné lidské řeči - výtvarná nadsázka, popř. vizuální stylizace či symbolika, a tolerantní lidské vnímání mu to umožňují např. použitím fiktivní mluvy ...
25. června 2012 v 10:00 hodin
učebna B4 FAMO Písek + školní kino
Program:
1. zahájení – o projektu:
„Propojení teorie a praxe ve filmové tvorbě“
2. Jiří Zobač - hudební režizér, člen Filmové a TV akademie - „ téma: nové
úkoly zvuku ve filmové tvorbě 21. století ”
3. Ing. Karel Jaroš - mistr zvuku - „ téma: zvuková postprodukce a její
formáty v ČR ”
4. Přestávka na občerstvení
5. Radim Janeš - generální manažer SOUNDSQUARE a.s. - „ Zvuková postprodukce
pro zahraničního partnera a cizojazyčné verze pro zahraniční firmy ”
6. Vyhlášení studentských témat:
A. Navrhněte
zvukovou stopu k pasáži hraného filmu - pohled na jihočeskou krajinu
B. Navrhněte
zvukovou znělku pro edukativní seriál na téma: ekologie, obnovitelné zdroje:
- následné opakované krátkodobé praxe ve studiích společnosti
7. Závěr – cca 15:00 hod.
registrace, informace:
ales@filmovka.cz, tel.: 602 352 452
vit.klasek@filmovka.cz, tel.: 777 712 545
Pozvánku si můžete stáhnout ve formátu PDF >>zde<<
Pan Jiří Zobač je hudební a zvukový režisér. Jako pracovník filmového hudebního studia FISYO nahrál hudbu k cca 500 celovečerním a 100 krátkým a animovaným filmům, hudbu k představením Laterny Magiky, k AV programům na světové výstavy např. v Montrealu, Osace a Teheránu. Obdržel cenu EMMY TV Academie USA za nahrávku hudby k TV filmu "The Bourne Identity". Nahrál celou řadu gramofonových desek s předními českými i světovými interprety.
Kolokvium zaměřené na nové směry zvuku a zvukové postprodukce bylo samozřejmě ovlivněno bouřlivým vývojem technologií, které zásadním způsobem mění náš život. Zatímco ve sféře analogového filmového záznamu zvuku bylo pomocí systému DOLBY DIGITAL možné využít běžně zvukový záznam ve formátu 5.1...
>> Celá přednáška pana Zobače v PDF
Pan Radim Janeš je zakladatelem společnosti Cinepol, spolumajitelem největší zvukové postprodukce v České republice, společnosti Sound Square, a významným koproducentem na české filmové scéně. Soundsquare založil v roce 1993 jako studio, které se mělo věnovat především filmovému zvuku. Práce na zvukové stránce českých, ale i zahraničních filmů tvoří 50 % jeho současných aktivit. Mezi další aktivity patří například reklamní zvuková postprodukce. Mezi poslední projekty patří film Alois Nebel.
Po velmi složitém vyjednávání, které zvukové studio v České republice bude dabing vyrábět, nastává velká příprava castingu. Můžeme v nadsázce říci, že casting pro dabing je mnohdy daleko složitější než vlastní casting pro film...
>> Celá přednáška pana Janeše v PDF
Kolokvium pana Karla Jaroše bylo technicky zaměřené, příspěvek se soustředil na používanou techniku a technologii.
Moderní technika na zvukovou postprodukci umožňuje použití aktivních reproduktorů, které slouží jak pro poslech stereofonní, tak např. poslech v systému 5.1. Ten je podporován často užívaným systémem ProTools od firmy Digidesign ...
Produkce je samotné natáčení filmu při jeho tvorbě a tato fáze nastává po ukončení etapy předprodukce . Její součástí jsou kamera, výroba, herectví, kaskadéři, zvířata a děti, zvuk, kostýmy a líčení, zvláštní efekty, režie, osvětlení a scéna.
Kamera - Nasvícení a natočení filmu se přeneseně nazývá kamera, a spadá do odpovědnosti hlavního kameramana. Třebaže je zodpovědný za to, jak je film nasvícen a natočen, neobsluhuje (většinou) kameru ani nerozžíhá světla. Tyto aktivity provádějí členové kamerového týmu pod jeho vedením. Ve všech fázích výroby filmu je kameraman mistrem svého oboru a umělcem. Využívá znalostí mnoha technologií, jako například filmového materiálu a vyvolávacích procesů, kamer, objektivů a filtrů; uplatňuje umělecký cit k umístění kamery a kompozice záběrů. Hlavní kameraman téměř denně prohlíží materiál, který byl v daný den natočen, a prodiskutovává ho s režisérem, aby se ubezpečil, že film vyznívá v duchu režisérova záměru.
Výroba - Výsledný svět, který má být předveden ve filmu, vytváří vedoucí výroby. Tato osoba vystupuje jako architekt, scénograf a vizionář, který má vytvořit vše - od složitých scén po drobné rekvizity. K povinnostem vedoucího výroby patří návrh a dohled nad stavbou scény, návrh rekvizit s jejich koupí či pronájmem; rovněž spolupráce s návrhářem kostýmů, aby se zajistilo, že oblečení herců bude v souladu s celkovým záměrem vyznění filmu. Šéf výroby se obvykle vyzná v architektuře, strojírenství, malířství, kreslení a divadelních a filmových uměních. Toto zázemí pak využívá při zkoumání historického údobí daného filmu a konkrétního světa a jeho obyvatel nebo k realizaci určité imaginární kultury. Šéf výroby, který je aktivní jak ve stadiu předprodukce, tak produkce, spolupracuje s režisérem a producentem na vytváření nákresů scén. Realizace těchto nápadů vyžaduje dodržování rozpočtu, časových omezení a režisérovy vize. Vyžaduje rovněž tým, kterému se říká výtvarné oddělení, v němž působí výtvarník, autor scény, scénograf, rekvizitář, stavební architekt a architekt pro exteriéry.
Studenti na základě stáže u „partnera“ vypracují závěrečnou zprávu, která bude obsahovat především následující body:
Jednotlivé studentské práce budou zde k dispozici ke stažení po uskutečnění všech praxí.
V rámci projektu je realizována řada pracovních seminářů - workshopů.
Partner projektu je nositel kontaktních vztahů s podnikatelským sektorem. Vzhledem k jeho styku s podpořenou skupinou zajistí jejich efektivní zapojení do průběhu kolokvií a účinnou motivaci. Společně s FAMO vytipuje a zajistí aktivní účastníky kolokvií z podnikatelského sektoru. Během doby realizace projektu budou uspořádány celkem 2 kolokvia na toto téma. Účastníci rozprav budou zváni tak, aby šíře a hloubka záběru každého tématu byla co největší a výstup co nejkvalitnější. Každého kolokvia se zúčastní 5-6 akademických pracovníků, odborníků ze soukromého podnikatelského sektoru, kteří si připraví a přednesou příspěvek. Bude tím zajištěno prohloubení spolupráce a tvorba komunikační a interaktivní platformy mezi oběma cílovými skupinami projektu – akademickou půdou a podnikovým sektorem. Zástupci Kodaku budou účastníky kolokvií a budou prezentovat praktickou aplikaci a použitelnost teoretických znalostí, metodik, postupů a technologií ve vlastní tvorbě.
Kodak zajistí ve spolupráci s FAMO stáž pro část účastníků kolokvia ve své společnosti jako logickou návaznost na tématickou náplň kolokvia.Zástupci Kodaku budou spolupracovat s FAMO na přípravě kolokvií, tiskových materiálů i závěrečných hodnocení každého jednotlivého běhu. Pracovník Kodaku bude jako člen realizačního týmu pracovat s cílovou skupinou – studenty a akademiky. Je předpoklad, že spolupráce mezi FAMO a Kodakem bude pokračovat i po skončení realizace projektu na bázi smlouvy o spolupráci.
Partner – fy. Kodak zajistí účast svých odborníků na projektu, tedy na vyhlašování témat studentských prací, odborných kolokviích, odborném dohledu na studentských praxích a celkovém hodnocení. Vzhledem k rozsahu dané problematiky a cílové skupiny jsou určení 2 odborní garanti na každý tematický okruh.
Všechna kolokvia z tohoto oboru si můžete také stáhnout >> zde <<
Soubor je ve formátu ZIP.
5. prosince 2017
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Magdaléna Králová pracuje ve Státním fondu kinematografie, kde se věnuje právě filmovým pobídkám.
Státní fond kinematografie přerozděluje investorům peníze ze státního rozpočtu určené na podporu filmového průmyslu, a to ve formě poskytování podpory a poskytování pobídek...
17. května 2016
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Lauri Yrjo Villiam Saksa je původem finský kameraman, v současnosti působící i v České republice.
Kolokvium se zabývalo problematikou výběru vhodných lokací, a to z hlediska personálního zajištění, databází. Lokacemi se zabývají jednak firmy, jednak samostatní lokační ...
17. března 2016
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Jiří Beránek je produkčním, podílel se na více než 80 filmech.
V úvodu kolokvia se zabýval možnostmi, jak sestavit rozpočet, jaké existují programy na jeho vytvoření. Nejde však jen o financování realizace, ale i vývoje filmu ještě před tím, než se rozhodne...
4. prosince 2014
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Michelle (Mimi) Violette je Američanka, studovala architekturu a design interiérů, věnuje se scénografii a storyboarding.
Při svém setkání se studenty hovořila o výrazových prostředcích, o jejich významu pro scénu. Zaměřila se především na barvy, jejich symboliku, vliv na náladu, navození atmosféry...
9. října 2013
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Tomasz Pobóg-Malinowski se ve svém příspěvku zaměřil na význam scénáře z hlediska práce producenta.
Kvalitní scénář, jeho správné sepsání je předpokladem úspěšné práce producenta. Díky dobře napsanému scénáři může nalézt správné lokace, nebo vyřešit scénický prostor, může podle něj vytvořit dekupáž (plán toho, v jakém pořadí se budou jednotlivé záběry po sobě točit), natáčecí plán, přesný rozpočet...
>> Celá přednáška pana Malinowski v PDF
Jaroslav Kučera ve svém příspěvku představil produkční a koprodukční činnost České televize.
V roce 1992 skončila výroba filmů ve Filmovém studiu Barrandov a komerční trh nebyl schopen na tuto změnu dostatečně rychle reagovat. Česká televize na sebe převzala úkol udržet kontinuitu filmové tvorby v ČR. Podporou nezávislých produkcí pomohla ke vzniku 286 českých filmů....
>> Celá přednáška pana Kučery v PDF
Jindřich Goetz ve svém příspěvku pohovořil o změnách v produkci filmů po roce 1989, o vzniku nových společností, zmínil i právní stránku těchto změn.
Do roku 1993 byla filmová výroba oficiálně pouze v rukou státu. Nikdo jiný natáčet, distribuovat ani promítat filmová díla nemohl, což stanovil dekret prezidenta Eduarda Beneše z roku 1945....
>> Celá přednáška pana Goetze v PDF
Miroslav Homolka ve svém příspěvku pohovořil o fundraisingu jako oboru zahrnující různé metody a postupy, jak využívat finančních zdrojů z veřejných rozpočtů a od soukromých dárců.
Fundraising je úzce propojen s marketingem a public relations (dále PR), právě kvalitní a dobře prezentované PR je podmínkou úspěšného počínání ve fundraisingu. Jednoduše by se tedy dalo říci, že pokud chce organizace získat provozní prostředky, musí se o ní nejprve vědět...
>> Celá přednáška pana Homolky v PDF
Jeho příspěvek se týkal bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pan Landa v něm shrnul základní pravidla, povinnosti, vyplývající z právních předpisů.
Pojem bezpečná práce a zdraví neohrožující pracovní prostředí získává v podmínkách společenského a technického rozvoje stále nové rozměry...
11. května 2012
FAMO Písek
>> POZVÁNKA NA KOLOKVIUM V PDF <<
Vít Bělohradský jako spolumajitel společnosti FRMOL s.r.o. je tradičním spolupracovníkem Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku, o.p.s., kde nejenom jako externí pedagog vyučuje, ale díky úspěšnosti firmy, kterou zastupuje, také umožňuje studentům jednotlivé praxe. Má velmi bohaté zkušenosti z výroby krátkých a dokumentárních pořadů.
„Co je to vlastně formát pořadu?“ zdůraznil přednášející. Formátem pořadu můžeme myslet to, v jakém poměru stran byl program vyroben, dále můžeme myslet to, v jakém rozlišení byl program vyroben. Stejným názvem formát programu může být myšleno i to, jak je pořad dlouhý...
>> Celá přednáška pana Bělohradského v PDF
Pan Martin Souček je ředitelem společností 24SNAiLS a MJOBS.TV s.r.o. Je to umělec, muzikant, ale především zkušený producent televizních a digitálních děl, zabývá se jejich koupí a prodejem. V prodeji se vždy řídí třemi hledisky – zda je obsah vhodný pro dané území, jak dlouhé licenční období je k dispozici a zda jsou k dispozici potřebná vysílací práva.
Přednášející se soustředil na zejména na porovnání systému prezentace jednotlivých idejí a nápadů pro výrobu audiovizuálního díla, které se používaly v 70. a 80. letech minulého století, na počátku 21. století a nyní. Je důležité si uvědomit, že prezentace nápadů používaná před rokem 1989, byla ovlivněna, a to velmi výrazně, i politickou situací...
>> Celá přednáška pana Součka v PDF
Max Serio patří mezi uznávané odborníky v oblasti producentství a distribuce TV pořadů. Sám se aktivně podílí v Institutu dokumentárních filmů a pracuje zejména ve společnosti KM Plus Media a Big Media. Mezi jeho filmy, které produkoval, patří např. My Animal Friends, Close Quater Battle, Wild Ones nebo Workers. Osobně má velké zkušenosti s přípravou distribuce a prodeje TV programů.
Bylo zajímavé sledovat, jak se zásadním způsobem změnil celý obchod s televizními pořady. Největší změna byla ve formátech. Pokud dneska chce někdo prodat jakýkoliv televizní pořad, musí si uvědomit, že zásadní a rozhodující pro prodej je typ rozlišení. V rozlišení SD jsou dnes televizní projekty prakticky neprodejné, a to i když původní originální verze byla právě v SD formátu. Je nutné tedy tyto pořady opatřit upkonverzí do HD formátu...
Pracovní nabídka České televize -
UPP hledá pracovníka na pozici 2D Compositor!
Pozvánka na kolokvium Scenáristika a dramaturgie
Filmová akademie
Miroslava Ondříčka
v Písku, o.p.s.
Lipová alej 2068
397 01 Písek, Jihočeský Kraj
Tento projekt je spolufinancován
Evropským sociálním fondem a
státním rozpočtem České
republiky.
Pavel Lahodný - manager projektu
Tel.: +420 602 709 715
E-mail: vit.klasek@filmovka.cz